onsdag 14 januari 2009

När manniskan börjar styra över naturen...

Idag har jag verkligen funderat över vad jag ska skriva om i bloggen.

Alldeles nyss blev det självskrivet.

Jag satt framför tv:n och råkade slå på svt1. Jag ser att programmet handlar om hundar, vilket är ett av mina största intressen.

Efter 10 min mår jag så illa att jag faktiskt skulle kunna gå ut på toaletten och kräkas.

Inte nog med att programmet visar hur en organisation som sänder gathundar från Spanien till Sverige, faktiskt föder upp hundar i spanien som man ser mår dåligt.

Man tar sedan 5000 sek för en sådan hund och skickar dem i 30-tal till Sverige nonstop. Hundar dör på vägen.

Dessutom skickar man hit hundar med falska veterinätr intyg, som bär på sjukdomar som i framtiden kommer att kunna överföras till männsiskor. Allt som behövs är en sandmygga som finns så högt upp som i Tyskland.

Jag förstår om människor vill göra en insats för gathundar i Spaninen, men för guds skull tänk till.

Rädda de hundar som finns i Sverige som far illa först, låt Spanien ta hand om sina problem, just nu bidrar vi till att personber i Spanien tjänar massor av pengar på en commerce som inte borde existera.

Det verkar snarare som om vi frammanar gtuhundar istället för att minska problemen.

Det finns anonyma personer som satt in pengar till denna organisation där det visar sig att pengarna inte ens gått till hundarna. Bara i Sverige har 4miljoner sek satts in till denna organisation.

Enligt jordbruksverket finns en låg siffra registrerade fall men enligt veterinär så finns det 15000, förstå vilket mörkertal. Av dessa bär ca 500 på den dödliga sjukdomen som kan komma att smitta till även människor.

Som aktiv hundägare kan jag bara fasa för sjukdomarna dessa drar med sig.

Som förälder kan jag också fasa för sjukdomen och sjukdommar som i framtiden kommer att finnas i Sverige men som idag inte finns.

Stoppa inporten av hundar, NU!!! Stäng gränserna, något drastiskt måste ju göras, både för männsikor och djur, nu får det vara nog!!!

Länk till expressens inlägg ang detta:

http://www.expressen.se/husdjur/1.1432179/populara-gathundar-kan-bli-halsorisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar