lördag 3 januari 2009

Igår is-idag snö

Ja inte nog med svårigheterna vi svenskar verkar ha med is-vad är säkert och vad är inte säkert.

Idag verkar svårigheterna ha förflyttat sig till vägarna. Hur svårt kan det vá som Linda Bentzing sa. Snö eller modd på vägarna ratt-muff på, rena vägar ratt-muff av.

Nej skämt å sidor. Jag menar allvar, snö på vägarna och vinterdäck...

Hur kan man tro att man kan köra på som om det vore sommar och torrt på vägarna?

Ger vinterdäcken en falsk trygghet?

Förstår man inte själv att det kanske är dags att dra ner på hastigheten? Även om man råkar ha senaste xc70:n.

Det verkar råda ett error 30 i många fall- 30 cm från ratten-dock hållandes i den.

Idag har jag faktiskt suttit bakom ratten och kört 18 mil och det har gått utmärkt, men att jag ska klara mig är jag rätt så säker på då jag faktiskt drar ner på hastigheten. Jag är mer tveksam om h*n med xc70, bmw, audi eller någon annan fyrhjulsdriver historia klarar sig lika bra. De verkar nämligen tycka att fast det är snö eller modd på vägarna så gäller hastigheten som står på skyltarna-vilket den faktiskt gör, men klarar man en sladd i hundra kilometer i timmen?

Jag är benägen att tro att alla som tycker deras bilar klarar det, inte är medvetna om att det faktiskt ÄR 30 cm från ratten som förmågan ska sitta inte under motorhuven eller i däcken.

Appropå det, vilka vinterdäck bör man ha?

Idag var det snö-isvägar halva streckan-alltså inte saltat, därefter var det nysaltat dvs modd. Jag tror att jag skulle ha behövt byta däck efter halva streckan- först dubbdäck, därefter friktionsdäck. Det här med vinterdäck är ett mysterium- vilka ska man ha som sagt är det så att det beror på väglaget, det räcker alltså inte med vinterdäck trots att årstiden heter vinter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar