tisdag 13 januari 2009

Jag har troligen gjort det...MLCFB

Har ni någonsin börjat på en diet?

Har ni någonsin börjat på en diet och efter ett tag gett upp?

Finns det någon färdig diet som passat er helt och hållet? Där ni känner att så här kan jag leva utan att göra några undantag?

Jag trodde att jag hittat den dieten och att det handlade om lågkolhydratkost.

Idag när jag fick lite tid över och läste om denna diet så visade det sig att jag inte alls följer det som står, jag gör flera stora undantag från den kosten.

Alltså har jag gjort det-kommit underfund med en egen metod för viktnedgång som fungerar för mig. Fst jag har ju ingen käck förkortning att kalla den-kanske MLCFB= mias lågkolhydratfruktboostkost

I somras gjorde jag ett ryck med min vikt, fast jag skrev ett schema som jag tyckte skulle passa mig. Det innebar följande (och det finns ingen vetenskaplighet i det men det utgår ifrån mig)

Förmiddag: Frukt

Lunch: En mealbar eller sallad

Eftermiddag: Frukt

Kväll: Gönsaker och protein samt dressing eller sås. De gånger vi gjort ngn vegetarisk rätt så har jag tagit lite kolhydrater ifrom av bröd istället.

Ost har ingåt i schmat på sallad eller på kvällen till grönsakerna.

Snacks: Nötter

Nåväl, det var ganska tufft med bara mealbar eller sallad till lunch så denna gång har jag tillåtit mig att äta grönsaker och protein till lunch, före sommaren jobbade jag inte, nu ska jag orka en eftermiddag på jobbet.

I alla fall idag när jag läste om lågkolhydratkost så visar det sig att frukt inte är särskilt bra, inte heller majs som jag använt i mina sallader.

Fråga ska jag anpassa mig efter en diet som finns färdig där det finns regler att rätta sig efter, eller ska jag utgå efter vad som känns rätt för mig?

Det senare innebär säkert en del missar i kosten som kanske borde ses över, men hur farligt kan det vara?

Protein, grönsaker, frukt och fett är något jag känner att jag kan hantera och som jag känner att jag mår bra av. Frågan är bara om den där mealbaren tillsatte något viktigt till lunch eller om sallad och protein gör jobbet?

Varför finns det ingen man kan fråga som är oberoende av en kostinriktning som de står för?

Hur som helst så är det viktigaste att jag känner att det går på rätt håll och så mycket vätska som jag gjorde mig av med igår efter en månads känsla av uppsvullenhet så känns det som om jag är på rätt väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar